رویال مد | مجله تخصصی مد و زیبایی

زارا

تاریخچه برند لاکچری و خاص زارا (ZARA)!

نام برند اسپانیایی و دوست داشتنی زارا را همگی شنیده ایم. زارا همواره سعی می کند با پیروی از سبک‌های جدید و به روز، مشتریان جوان خود را راضی نگه دارد. در این مطلب از رویال مد کمی بیشتر با موسس زارا ، تاریخچه زارا و سبک طراح‌های آن آشنا می شویم.


موسس زارا

موسس زارا کیست؟

Amancio Ortega موسس زارا در سال 2018 با لیستی که مجله فوربز آمریکا منتشر کرده است.به عنوان ششمین مرد ثروتمند جهان شناخته شد. این مرد 77 ساله اسپانیایی، خیلی تمایل به مصاحبه با رسانه ها ندارد و به همین دلیل خیلی هم چهره شناخته شده و معروفی ندارد. وی چند صد شعبه فروشگاه زنجیره ای البسه دارد که تنها به فروشگاه های زارا محدود نمی شود.

اورتگا (موسس زارا) این روزها نزدیک به 2100 فروشگاه زنجیره ای تک فروشی در 88 کشور در سراسر دنیا داشته و دارایی خالصش نزدیک به 70 میلیارد دلار است.

وی بسیار فروتن بوده و همواره با کارمندانش در کافه تریای شرکت، غذا می خورد. علاقه ای به بستن کراوات ندارد و تمایل ندارد با رسانه ها مصاحبه کند و با شهرت نیز میانه خوبی ندارد. لباس های وی در محل کارش بسیار ساده بوده و عموما از برند زارا نیستند.

پدر اورتگا، یک کارگر ساده راه آهن بود. اورتگا در سن 14 سالگی شاگرد وردست یک مغازه تولیدی لباس شد و چند سال بعد زمانیکه تصمیم گرفت مستقل شود اولین فروشگاه لباس خود را با نام Zorba بازگشایی کرد. وی در این مغازه رب دشامبر های فرد اعلایی به فروش می رسانید. به علت اینکه نام فروشگاه کناری Zobra نیز دقیقا هم نام آن بود، او نام فروشگاهش را به زارا تغییر داد. وی با پشتکار، به حرفه خود ادامه داد و وارد عرضه مد و فشن شد و خیلی زود به معروفیت رسید و طرح هایش مورد پسند افراد مشهوری قرار گرفت.


زارا زیر مجموعه شرکت ایندیتکس بزرگ

برند پوشاک و زیورآلات زارا، از شهر گالیسیا اسپانیا شروع به فعالیت کرد. این شرکت سال ۱۹۷۵ توسط آمانسیو اورتگا (Amancio Ortega) و روزالیا مرا (Rosalía Mera) تأسیس شد.

زارا برند اصلی بزرگ‌ترین خرده فروشی مد جهان، یعنی گروه ایندیتکس (Inditex) محسوب می‌شود. کمپانی اسپانیایی ایندیتکس مالک برندهای دیگری مانند زارا هوم (Zara Home)، برشکا (Bershka)، پول اند بیر (Pull&Bear)، ماسیمو دوتی (Massimo Dutti)، اویشو (Oysho)، استرادیواریوس (Stradivarius) و اوترکه (Uterqüe) نیز می‌باشد.


زارا

زمان تولد زارا

آمانسیو اورتگا در سال ۱۹۷۵ اولین فروشگاه زارا را در مرکز شهر لاکورونیا در گالیسیای اسپانیا افتتاح کرد.

اورتگا، نام زوربا (Zorba) برگرفته از فیلم کلاسیک سینمای یونان را برای برندش برگزیده بود که به دلیل وجود باری دو بلوک دورتر با همین نام، مجبور به تغییر آن به “زارا” شد. اولین تولیدات این فروشگاه، لباس‌های ارزان‌قیمت از طرح‌های محبوب بود. پس از آن در سرتاسر اسپانیا شعبه‌های دیگری نیز افتتاح کرد.

در دهه ۸۰ میلادی اورتگا با روشی که مد مقطعی (Instant Fashion) نامیده بود؛ روند طراحی، تولید و توزیع محصولات خود را با تمرکز بیشتر بر طراحی‌های به‌روزتر تغییر داد و به استفاده گروهی از طراحان به‌جای افراد پرداخت.

هر سال در یک کشور

در سال ۱۹۸۸ شرکت زارا با افتتاح شعبه‌ای در پورتو پرتغال توسعه بین‌المللی خود را آغاز کرد، پس از آن در سال ۱۹۸۹ به آمریکا و ۱۹۹۰ به فرانسه وارد شد. از سال ۹۰ تا ۹۳ شعبه‌هایش را تا مکزیک، یونان و سوئد توسعه داد. به همین روال افتتاح اولین شعبه‌ها در کشورهای ژاپن سال ۲۰۰۰، سنگاپور ۲۰۰۲، روسیه و مالزی ۲۰۰۳، چین، مراکش، استونیا، لهستان و رومانی ۲۰۰۴، فیلیپین، کاستا ریکا و اندونزی ۲۰۰۵، کره جنوبی ۲۰۰۸، هند ۲۰۱۰ و آفریقا جنوبی و استرالیا ۲۰۱۱، ادامه یافت.

در سال ۲۰۱۰ زارا فروشگاه آنلاین خود را در کشورهای اسپانیا، انگلیس، پرتغال، آلمان و فرانسه راه‌اندازی کرد؛ و در نوامبر همان سال کشورهای اتریش، ایرلند، نیوزلند، بلژیک و لوکزامبورگ به آن‌ها پیوسته و در ادامه، آمریکا سال ۲۰۱۱، روسیه و کانادا ۲۰۱۳، مکزیک، رومانی و کره جنوبی سال ۲۰۱۴ شروع به فروش آنلاین کردند.

زارا اولین بار در سال ۲۰۱۴ به معرفی تکنولوژی سامانه شناسایی رادیویی (RFID) در فروشگاه‌هایش پرداخت. این تراشه‌های شناسایی در تگ امنیتی محصولات قرار دارند که هنگام خرید آن را جدا کرده و دوباره قابل استفاده هستند. زمانی که محصولی جابجا یا فروخته می‌شود، کمپانی می‌تواند توسط سیگنال‌های رادیویی این تراشه محصول را شناسایی و از تغییر موجودی آن مطلع شود.


ZARA

زارا برندی با تنوع بالا

زارا محصولات خود را در دسته بندی‌های مختلفی چون پوشاک زنانه و مردانه، کیف، کفش، لباس رسمی، لباس‌خواب، پوشاک نوزادان و کودکان و اکسسوری‌هایی مانند شال و روسری، زیورآلات، کیف پول، دستکش، چتر، عطر و اودکلن و لوازم آرایشی و بهداشتی، ارائه می‌دهد.

پوشاک زنانه، مردانه و همین‌طور بچه‌گانه زارا بر اساس سلیقه و نیاز مشتری ارائه می‌شوند. تولید و عرضه محصولات جدید ده تا پانزده روز پس از طراحی آن‌ها انجام می‌شود و محصولات جدید دو بار در هفته به فروشگاه‌ها ارسال می‌شوند. محصولات جدید شناسایی، دسته‌بندی، اتیکت دار و بارگیری شده و بیشتر مواقع در طول ۴۸ ساعت ارسال می‌شوند. توزیع همه این محصولات در اسپانیا صورت می‌گیرد. زارا در سال بیش از ۴۵۰ میلیون محصول تولید می‌کند.

خرید بی دردسر در سراسر دنیا!

همه محصولات زارا با همان قیمت فروشگاه‌های سطح شهر، به‌صورت آنلاین نیز به فروش می‌رسند و شامل بازگشت ۳۰ روزه هستند. در وب سایت رسمی فروشگاه زارا نیز امکان جستجوی نوع، رنگ، اندازه، قیمت و یا کد محصول به مشتریان داده‌شده و با استفاده از کیفیت بالا تصاویر، می‌توانند جزئیات دقیق محصول را مشاهده کنند.


تولیدی زارا

زارا مدعی در تولید

در مقایسه با میانگین شش‌ماهه در صنعت مد برای تولید و عرضه یک محصول جدید، زارا ادعا می‌کند تنها به دو هفته زمان نیاز دارد تا محصولی را طراحی و روانه بازار کند و حدود ۱۲ هزار طرح جدید در سال ارائه می‌کند. این شرکت ترجیح داده با سیاست عدم تبلیغ محصولات، یک درصد از سود سهام خود را برای راه‌اندازی فروشگاه‌های جدید سرمایه‌گذاری کند. زارا برخلاف دیگر فروشگاه‌های زنجیره‌ای پوشاک، به‌طور مستقیم مراحل طراحی، تولید و توزیع محصولات خود را کنترل می‌کند.

زارا در سال ۱۹۸۰ کارخانه خود را در شهر لاکورونیا (که برای صنعت نساجی خود‌ معروف شده) راه‌اندازی کرد و توانست در سال ۱۹۹۰در روش‌های تولید و توزیع خود نوآوری‌های زیادی ایجاد کند. روشی که توسط شرکت تویوتا طراحی‌شده و سیستم JIT) Just-in-time) نامیده می‌شود. در این روش شرکت قادر به ساختن یک مدل تجاری جدید می‌شود که می‌تواند تنها چند روز به کنترل مراحل ساخت، تکمیل و توزیع محصولات به فروشگاه‌های سراسر جهان بپردازد.

زارا ساخت اروپا

۵۰ درصد محصولات زارا در اسپانیا و باقی آن‌ها در پرتغال، ترکیه و مراکش تولید می‌شوند. درحالی‌که تمام تولیدات بعضی از کمپانی‌های رقیب، در کشورهای آسیایی انجام می‌شود. تولید شیک‌ترین اقلام زارا، یعنی حدود نیمی از تمام کالاها، در کارخانه‌های متعلق به این شرکت در اسپانیا، پرتغال و ترکیه؛ و دیگر محصولات ساده و روزمره (مانند تی‌شرت‌ها) به تولیدکننده‌های ارزان‌قیمت آسیایی از جمله چین، سپرده می‌شوند.

اگر طرح جدیدی در یک هفته خوب به فروش نرود، از فروشگاه‌ها جمع شده و سفارش‌های بیشتر آن متوقف و طرح‌های دیگری جایگزین خواهد شد.

زارا دارای طیف وسیعی از طرح‌های ساده و روزمره است که هر سال عرضه می‌شوند، اما برخی از طرح‌های شیک و به‌روز آن کمتر از چهار هفته می‌توانند در قفسه‌های فروشگاه‌ها بمانند، تا طرفداران خود را زود به زود به سر زدن دوباره تشویق کند.


فروشگاه های زارا

زارا در خیابان های لاکچری

در حال حاضر زارا در ۸۸ کشور حدود ۲۱۰۰ فروشگاه دارد. شعبه‌های مرکزی آن در تمام دنیا در بهترین و گران قیمت‌ترین مناطق قرار دارند. مانند:

  • خیابان پنجم در نیویورک (Fifth Avenue)
  • خیابان آکسفورد در لندن (Oxford Street)
  • کاله سرانو در مادرید (Calle de Serrano)
  • دل کورسو در رم (Via del Corso)
  • شانزلیزه در پاریس (Champs-Élysées)
  • کورسو ویتوریو امانوئله در میلان (Corso Vittorio Emanuele)
  • نوسکی پروسپکت در سن‌پترزبورگ (Nevsky Prospect)
  • گام در ولادی‌وستوک (GUM)
  • شیبویا (Shibuya)
  • گینزا (Ginza) در توکیو
  • میئونگ دنگ در سئول (Myeongdong).

همچنین زارا در اسپانیا با ۴۴۳ شعبه، فرانسه ۱۲۸، چین ۱۸۱، ژاپن ۹۹، ایتالیا ۹۵، پرتغال ۸۵، آلمان ۷۷، مکزیک ۷۵، آمریکا ۷۱ و  انگلیس با ۶۸ فروشگاه، دارای بیشترین تعداد فروشگاه زارا در سراسر دنیا هستند.